of·flu·en·cer (de; m/v/x; meervoud: offluencers )
a iemand die mensen weglokt van het scherm
B tegenovergestelde van influencer
Voorbeelden
I.Je hebt mij geoffluenced om mee te doen aan Mei Social Vrij.
II.Een offluencer zet de reclame uit op zijn YouTube-kanaal.
III. Als offluencer steunt zij Smartphonevrij Opgroeien.
het probleem
1. Offline leven is een luxe geworden.
2. Het huidige internet hokt op tot eenzame schermdiertjes: verdeeld en onvrij.
3. Enkele verlossers technokoningen hebben het internet toegeëigend. Ze pretenderen te staan voor vrijheid en verbinding, maar richten hun platformrijken zo in dat wij minimaal iets te zeggen hebben, en maximaal blijven klikken, maken, swipen, kijken, betalen.
4. Het probleem is echter breder, en ouder. Nieuwssites, apps, je favoriete YouTuber, jij met je briljante post op LinkedIn, allemaal strijden we om dezelfde mogelijkheid iemand te beïnvloeden. Deze kapitalistische aandachtsstrijd bestond al voor het digitale scherm – denk aan reclamezuilen naast de snelweg – maar nu dragen wij haar vrijwillig mee.
De oplossing
5. Wat we nodig hebben is ruimte, ruimte om ook offline te leven. Ruimte als fysieke plek, om te spelen, denken, verbinden – binnen, buiten, los, samen. Maar ook ruimte als tijd, aandacht, het vermogen om in de wereld buiten het scherm te zijn.
6. De offluencer draagt bij aan schermvrije plekken, gewoontes en technologieën – ruimte – zonder apps, algoritmen, reclames en andere vormen van beïnvloeding.
Deze offluencer doet dit door internetrelatietherapie, lezingen en films.
Hij steunt ook maatregelen op grotere schaal, zoals Smartphonevrij Opgroeien en het verbieden van telefoons op scholen. Zodat een kind dat wel naar de speeltuin gaat, ook werkelijk iemand tegenkomt.
7. De offluencer zet zich eveneens in voor het repareren van het internet, omdat een goed internet ruimte laat voor het leven buiten het scherm. Denk aan ondernemers die werken vanuit open source principes, internetactivisten die rechtzaken beginnen tegen technokoningen en politici die de macht van deze graaiers proberen in te dammen.
Ethos
8. De offluencer doet dat speels, kritisch en verbonden.
Deze offluencer wil niet stiekem een influencer te worden, een gelik(e)te online presentatiebron voor mensen die meer offline willen leven – maar met zijn ‘content’ vooral nog een reden biedt om aan het scherm te plakken.
9. De offluencer is een hypocriet.
Deze offluencer denkt weleens dat hij alleen maar zoveel over het scherm praat, zodat hij toch nog een excuus heeft online te zijn.